AXA NORDULUI. Pe unde va trece tunelul rutier care va traversa Muntii Gutai si ce taxa ar putea plati soferii


Romanii vor fi nevoiti sa plateasca o taxa medie de trecere de 3,25 de euro pentru a trece prin tunelul rutier de subtraversare a Muntilor Gutai, proiectul putand deschide o noua ruta comerciala între Romania si Ucraina. Proiectul apartine Consiliului Judetean Maramures si apare pe lista celor patru proiecte de parteneriat public-privat (PPP) începute de autoritatile din Romania.

In cazul in care autoritatile locale vor gasi o firma dispusa sa il construiasca, tunelul care va traversa Muntii Gutai va face parte din „Axa Nordului“, alaturi de drumul expres Mara – Sighetu Marmatiei si un pod peste raul Tisa.

Autoritatile considera ca tunelul pe sub Gutai ar putea oferi o dubla deschidere: una spre UE si alta spre Ucraina – Rusia. Luna trecuta reprezentantii CJ au propus proiectul unei delegatii chineze, formata din reprezentantii unei mari companii constructoare.

“Daca reusim sa implementam într-o oarecare forma juridica, permisa de lege, un culoar de transport care sa lege podul peste Tisa, tunelul pe sub Gutai, legatura judet Satu Mare, conectare la autostrada Ungaria, atunci cred ca pentru judetul Maramures ar fi rezolvate cele mai importante probleme: ocolirea acestei zone de catre traficul existent, pe de o parte, si deschiderea unui culoar economic foarte bun, pe de alta parte. Pentru ca, daca acest lucru s-ar realiza, atunci judetul nostru ar beneficia de o retea de infrastructura foarte buna, iar pe de alta parte ar oferi o dubla deschidere: una spre UE si alta spre Ucraina – Rusia, care nu este o zona de neglijat din punct de vedere economic”, a declarat, luna trecuta, Zamfir Ciceu, presedintele CJ Maramures, citat de Informatia Zilei de Maramures.


Drumul expres în profil de autostrada va lega terminatia tunelului rutier în zona localitatii Mara, cu Sighetu Marmatiei. De asemenea, va fi realizat si un punct de control la trecerea de frontiera cu Ucraina.

« Pentru a asigura deschiderea unei rute comerciale Romania – Ucraina, care sa permita exploatarea la capacitate a potentialului schimburilor economice între cele doua tari, se propune realizarea unui pod comercial peste raul Tisa la Sighetu Marmatiei, construire drumuri de legatura si facilitati vamale, precum si un punct control trecere frontiera (PCTF) cu Ucraina. Pentru construirea podului si realizarea facilitatii PCTF, în anul 2009 a fost elaborat Studiul de Fezabilitate. Valoarea estimata pentru realizarea podului si a facilitatilor PCTF este de 10,5 milioane euro. Fiind o „infrastructura cu lucrari de arta”, se poate prevedea taxarea utilizatorilor », se mai arata în documentatia de realizare a proiectului.

Noul proiect permite scurtarea distantei dintre Baia Mare si Sighetu Marmatiei cu 12,5 kilometri, iar a timpului de deplasare cu 30 de minute. Tunelul va fi realizat în apropierea orasului Baia Sprie si va subtraversa masivul muntos Gutai pana în prima localitate – Mara.

«Proiectul propune încheierea unui contract de lucrari pentru construirea unui tunel rutier – lucrare de arta -, cu taxa de traversare, care sa asigure exploatarea investitiei prin intermediul companiei de proiect si sa permita recuperarea acesteia”, mai releva sursa citata.

Descrierea proiectului

- Proiectul consta în construirea unui tunel în lungime de cca. 4,330 km.
- Categoria de drum: drum judetean
Lucrarile conexe constau în:
- Amenajarea intersectiei DN-18 cu drumul judetean DJ183C, cuprinzand terasamente si consolidarea podului.
- Construirea unui pod cu L=14 m, pe drumul judetean DJ183C.
- Construirea unui pod peste raul Sasar, cu L=30 m, înainte de intrarea în tunel si realizarea terasamentului pentru racordul la tunel.
- Supralargirea drumului judetean cu 1.5 m, pe toata lungimea luata în calcul.
- Parcare si statie de taxare în zona de intrare Şuior.
- Ziduri de sprijin si aparari de mal.
- Cladire pentru supraveghere si telecontrol.

- In zona portalului Mara, datorita spatiului mic, se vor realiza numai : terasamentul pentru racord si infrastructura specifica sistemului rutier.

- Pod peste valea Izvorul Alb, avand L= 20 m si latimea de 10 m.

- Lungimea tunelului este: L=4330 m.

- Lungimea drumului reamenajat (inclusiv tunelul): 5500 m.

- Platforma drumului : 9 m.

- Platforma tunelului : 7.5 X 2 X 1 (m).

- Declivitate : 1.47 %

- Sectiunea utila a tunelului, cat si sectiunea caracteristica utilizata la constructia tunelurilor pe autostrada Transeuropeana Nord-Sud (TEM), asigura doua benzi de circulatie cu latimea de 3.75 m, precum si doua trotuare, fiecare avand latimea de 1.00 m.

- Intrucat lungimea tunelului este mai mare de 2000 m s-au prevazut, la distanta de 1 km, 4 locuri pentru stationarea autovehiculelor defecte, fiecare avand lungimea de 30 m si latimea de 3 m.

Cum a fost calculata taxa medie

Autoritatile locale din Maramures au realizat in 2011 un sondaj în trafic, în zona de început a traseului tunelului propus, pe parcursul a 3 zile, cate 2 ore zilnic, soferii autovehiculelor fiind rugati sa completeze chestionare. Esantionul a fost de 1.164 respondenti. Respondentii au avut posibilitatea de a alege dintre mai multe variante ale valorii taxei de trecere. Rezultatele au aratat ca soferii ar fi dispusi sa plateasca un tarif mediu de 3,25 euro.

Avantajele proiectului

Reprezentantii Consiliului Judeten Maramures considera ca printre avantajele acestui proiect se numara realizarea unei cai de conectare între Coridoarele europene IV si V prin deschiderea pe ruta Lvov - Sighetu Marmatiei - Baia Mare - Cluj Napoca – Sibiu, creste siguranta traficului prin eliminarea portiunii de drum cu serpentine (17,8 km), creste viteza medie de deplasare la 48,1 km/h si se pun bazele unei viitoare conexiuni cu autostrada Transilvania.

Autorităţile locale maramureşene inca nu au gasit investitori pentru a demara acest proiect.

Printre proiectele de parteneriat public-privat (PPP) începute de autoritatile din Romania se numara : un parc fotovoltaic în Blaj (Alba), construirea, dotarea si functionarea unui spital care sa completeze oferta de servicii medicale la nivelul judetului Galati si a judetelor limitrofe si construirea unei noi centrale termice in municipiul Brad (Hunedoara), ce va produce agent termic pentru prepararea apei calde de consum pe tot parcursul anului.

In curand